مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
تنوع به منظور شناخت تـنـوع نـتـیـجـه تـمـایـز در فـرهـنـگ هـا، روش هـا و شـرایـط زنـدگـی و یـا عـوامـل دیـگـری مـی بـاشـد. ایـن تـنوع پدیده آمده در حیات بشر راهی است برای شناخت و ارتـبـاط جـوامع مختلف بشری ، زیرا هر مجموعه انسانی می خواهد واقعیات دیگر مجامع را بـشـنـاسـد؛ چـرا کـه انسان ذاتا دانستن را دوست دارد و به علم و دانش گرایش دارد. از همین روی می خواهد با دیگر ابنای بشر ارتباط برقرار کند و با آنان آشنا گردد.هـمچنین هر امتی می خواهد از وضعیت دیگر امت ها آگاه باشد تا از تجربه آنان استفاده کند و اگـر نـقاط ضعفی را در میان آنان مشاهده کرد آنها را از خود دور سازد. از همین روی قرآن کریم به حقیقت تنوع بشری اشاره می کند و آن را راهی برای شناخت یکدیگر معرفی می کـنـد: ((ای مـردم ، مـا شـمـا را از مـرد و زنـی آفـریـدیـم و شـمـا را مـلت ، ملت و قبیله قبیله گـردانـیدیم تا یکدیگر را بشناسید. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست .))18 2. رقابت سازنده کـامـلا طـبـیـعـی بـه نظر می رسد که هر ملت و مجموعه بشری می خواهد در برابر دیگر مردمان موقعیت خود را تحکیم نماید و آن را تثبیت کند. اما راه مناسب تحقق چنین هدفی چیست ؟ به نظر ما برای رسیدن به این مقصود دو روش وجود دارد:اول : تـلاش بـرای نـابـودی و به ضعف کشانیدن دیگران ؛ اگر این هدف محقق شود و یک مـجـمـوعـه بـتـوانـد جلوی پیشرفت دیگران را بگیرد، در میدان رقابت ، خود قوی می ماند. زیرا قدرت مزاحمی برای خود باقی نمی گذارد.دوم : تمرکز بر تقویت خود و رشد توانایی ها به منظور پیشی گرفتن از دیگران . راه اولی روش نـزاع و درگـیـری اسـت امـا راه دوم یـک رقـابـت سـازنـده قـلمـداد مـی شـود. مـثال ساده آن مسابقه دومیدانی است . در نظر بگیرید دو نفر در یک مسابقه دو شرکت کرده اند. هر کدام از این دو تلاش می کند تا مسافت بیشتری بدود و جلو بیافتد.یـادآور مـی شـویـم کـه ایـجـاد درگـیـری و کشمکش برای جلو افتادن از دیگران ، خسارت زیـادی روی دسـت انـسان گذاشته و شمار زیادی قربانی گرفته است . در موارد زیادی انـسـان هـا به جای اینکه توان خود را صرف عمران و آبادی کره زمین کنند، انرژی خود را صرف نابودی دست آوردها و منافع دیگران کرده اند.قـرآن کـریـم نـیـز انـسـانها را به استفاده از واقعیت ((تنوع )) در جهت ایجاد روحیه رقابت سازنده و مثبت فرا می خواند تا هر گروه از راه ساختن خویش و تلاش در انجام امور خیر و شـایسته و خدمت رسانی بتواند برتری و پیشرفت خود را به اثبات برساند: ((برای هـر یـک از شما (امت ها) شریعت و راه روشنی قرار داده ایم و اگر خدا می خواست شما را یک امـت قـرار مـی داد ولی (خـواسـت ) تـا شـمـا را در آنـچه به شما داده است بیازماید. پس در کـارهـای نـیـک بـر یـکـدیـگـر سبقت بگیرید. بازگشت همه شما به سوی خداست . آن گاه درباره آنچه در آن اختلاف می کردید آگاهتان خواهد کرد.))19یکی از مفسران در ذیل این آیه چنین می نویسد: ((در این آیه قرآن کریم به چرایی تفاوت مـوجـود مـیـان کـتـب آسمانی و پیروان ادیان مختلف پاسخ داده است . این پاسخ در چند نکته قابل تبیین می باشد:الف . هر امتی با رفتار و حرکات مادی و معنوی خاص خود از دیگر امت ها متمایز می گردد. اقـتـصـاد هـر امـت ، رفـتـار فـردی اعضای امت و مسائل اجتماعی آن (و هر آنچه که ((شِرعة )) نامیده می شود از دیگران متفاوت می باشند. همچنان که زبان ، فرهنگ و رویکردهای یک امت (و هـر آنـچـه که ((منهاج )) نامیده می شود) با زبان ، فرهنگ و رویکرد دیگر امت ها متفاوت است .بـازخـورد ایـن تـفـاوت در وجود بشر می باشد. وگرنه خداوند می توانست انسان را نیز مـانـنـد پـرنـدگـان ، مـاهـی هـا و... یـک امـت واحـد قـرار دهـد بـی آنـکـه اخـتـلاف قابل توجهی میان آنها مشاهده شود.ج . وجود تفاوت برای زندگی انسان ها سودمند می باشد، و این امر انسان را به رقابت و شتاب گرفتن در انجام امور خیر فرا می خواند چون هر طایفه و گروه برای محقق ساختن پـیـشـرفـت و بـرتـری خـود بـر دیـگـران تـلاش مـی کنند تا نظام های زندگی را بهتر بـشـنـاسـنـد. از ایـن رو در تـاریـخ تـمـدن هـای بـزرگـی را مـی بـیـنـیـم کـه بـه دلیـل رقـابـت و پـیـکـار گـروه هـا و اقـوام بـا یـکـدیـگـر شکل گرفته اند. و رقابت این اقوام موجب فروپاشی و تخریب در درون امت نگردیده است .د. وجـود ایـن تـفـاوت نـبـاید موجب گردد هر گروه برای از بین بردن این تفاوت خواه با نـابـود سازی و خواه با مشاجره های لفظی و کلامی در صدد حذف دیگران برآید. بلکه بـایـد تـمـام اهـتـمـام هـر گـروه دسـتـیابی به دستاوردهای بزرگتر از دستاوردهای رقیب باشد، چرا که این هستی آنقدر گسترده است که حیات را برای همگان ممکن ساخته است .حـکـمـت خـداونـد در ایـجـاد تـفـاوت میان انسان ها، آزمودن آنها براساس میزان توان ذاتی و امـکـانـات طـبـیـعـی اسـت کـه برای هر گروه و امتی فراهم ساخته است تا روشن شود کدام گـروه شـنـاخـت و آگـاهـی از حـیـات و در به تسخیر درآوردن آن و در نتیجه کدام گروه در ایمان و عمل صالح برتر از دیگر اقوام می باشد.))20بـنـابراین زندگی دنیوی میدان شکوفایی توان و انرژی انسان و بروز شایستگی ها و پیشرفت می باشد. رستگاری و پیروزی نیز از آن شایسته ترین خواهد بود. نظرات شما عزیزان: [ یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام , ] [ 16:49 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |